söndag 5 mars 2023

$SCANFL - Scanfil Oyj

Scanfil är en finländsk kontraktstillverkare, noterade på Mid Cap i Finland med ett börsvärde på drygt 500 MEUR. Likt sina sektorkollegor Note, Kitron och Incap tillverkar Scanfil produkter åt sina kunder. Detta har bolaget sysslat med i 45 år och har gjort det mycket framgångsrikt dessutom. 

Scanfil är verksamma främst i Europa, men har också närvaro i Asien och Amerika. Flest anställda återfinns i Polen, följt av Kina, Estland, Sverige, Finland, Tyskland och slutligen USA. 

Bolaget opererar med två olika typer av anläggningar:
"Close to customer R&D" är som det låter, anläggningar med geografisk närhet till kundernas utvecklingsverksamhet vilket ska underlätta för produktutveckling och stärka relationerna med kunderna. Historiskt verkar detta har varit en bra strategi, Scanfil har lyckats växa med sina nordiska kunder som expanderat sin verksamhet med nya produkter och till nya marknader vilket såklart gynnar Scanfil. Utvecklingsanläggningarna präglas av låga produktionsvolymer, så när produktionen behöver skalas upp, flyttas den till en "Close to customer market"-anläggning. Här produceras produkterna i geografisk närhet till slutmarknaden, vilket är fördelaktigt ur ett kostnadsperspektiv, eftersom det underlättar för logistik och begränsar kostnader relaterade till tull och frakt.

Omsättningen har i genomsnitt ökat med 17% per år under de senaste tio åren, och 10% per år under de senaste fem åren. Rörelseresultatet har under samma tidsperiod ökat med 19% respektive 8%. 

Från Börsdata, siffrorna är bakåtblickande 12 månader.

Historisk har Scanfil haft en rörelsemarginal kring 6%, men de senaste par åren har såväl rörelsemarginal som kassaflöde försämrats. Mycket av kapitalbindningen går att hänföra till den ansträngda komponentsituation som har varit, och därtill har Scanfil haft en kraftig tillväxt vilket lett till sämre kassaflöde. Rörelsemarginalen har påverkats av så kallade spotmarknadsköp, där kontraktstillverkarna tvingas köpa komponenter till höga priser just för att de är svåra att få tag på och behövs i produkterna. Dessa kostnader vidarefaktureras till kunden med låg eller ingen marginal alls, och under det gångna året uppgick dess intäkter till drygt 80 MEUR, eller nästan 10% av omsättningen. Bolagets guidning för 2023 tyder dock på en lönsamhetsförbättring.

Vad gäller omsättning så guidar Scanfil för en omsättning inom intervallet 820-890 MEUR. Om omsättningen hamnar mitt i intervallet skulle omsättningstillväxten hamna på drygt 1%, vilket vid första anblick inte verkar särskilt imponerande. En viktig detalj är dock att bolaget förväntar sig att inköpen från spotmarknaden ska minska betydligt framgent. Eftersom denna typen av inköp och vidarefakturering utgjorde 10% av omsättningen under 2022, skulle en omsättning på 855 MEUR snarare innebära en underliggande tillväxt någonstans runt tvåsiffrigt. Scanfil tycker sig likt andra kontraktstillverkare se ljuset i tunneln för denna svårnavigerade komponentmarknad och förväntar sig att spotmarknadsköpen ska minska markant. Detta tycker jag ger fog för att tro på en marginalexpansion under 2023, men kanske inte riktigt ända upp till 7% (justerad) rörelsemarginal, som är bolagets finansiella mål. 

Bolaget redovisar fem olika segment:
  • Advanced Consumer Applications utgör 25% av omsättningen, här återfinns kunder såsom QleanAir, TK Elevator och Ankarsrum
  • Automation & Safety utgör 23% av omsättningen, kunderna är bland annat Toyota Material Handling och Valmet
  • Segmentet Connectivity utgör endast 5% av omsättningen
  • Energy & Cleantech utör 27% av omsättningen, och på kundlistan hittar vi exempelvis Tomra och ABB
  • Medtech & Life Science utgör 19% av omsättningen, här återfinns kunder såsom ThermoFisher och Vaisala. 
Baserat på kundernas leveransadress är Rest of Europe den största marknaden (23% av omsättningen), följt av Sverige (18%), Asien (17%), Tyskland (14%), USA (8%) och Polen (3%). Den geografiska spridningen är god, men mer bekymmersamt är att den största kunden står för 19% av omsättningen. Scanfil redovisar inte vilken kund detta är, men den verkar finnas inom segmentet Advanced Consumer Applications och det borde vara en kund som har produktion i Polen. Exakt vilken kund det är vågar jag inte gissa på, men det vore intressant om någon vet. De tio största kunderna utgör 55%. Om man jämför med sektorkollegan Note som har en mer diversifierad kundbas, kan man se att den största kunden utgör 6% och de femton största kunderna utgör 49%. Detta är en av faktorerna som motiverar en lägre värdering för Scanfil jämfört med Note tycker jag. Bolagets balansräkning tycker jag är i ganska bra skick. Nettoskulden är i nuläget 1,4 gånger EBITDA, vilket är en hanterbar nivå nu när kassaflödet också verkar förbättras. 

Bolaget grundades 1976 av Jorma Takanen och i nuläget är det sonen Harri Takanen som återfinns högst upp på ägarlistan och med ordförandelklubban i handen. Har har varit aktiv inom Scanfil sedan 1994 och i styrelsen sedan 2013. Innan han klev in i styrelsen hade Harri även VD-rollen i bolaget ett tag. Harri äger 15% av bolaget och hans bror Jarkko äger, även han, en ganska stor position i faderns bolagsbygge, närmare bestämt 13%. Scanfil har rekryterat Christophe Sut från Sandvik som ska få ta över VD-rollen. Ett VD-byte kan naturligtvis vara något av en riskfaktor, men bytet verkar vara planerat och i sin ordning.

Scanfil har som långsiktiga finansiella mål att:
  • Öka omsättningen organiskt med 5-7% per år
  • Ha en justerad rörelsemarginal på 7%
  • Dela ut en tredjedel av resultatet

För 2023 har jag gissat på en omsättning ungefär mitt i intervallet som bolaget själva har guidat för. Detta kombinerat med en viss marginalexpansion tror jag kan göra att Scanfil gör en vinst per aktie på ungefär 60 cent, vilket ger P/E 13 på 2023 års förväntade vinst. Aktien har utvecklats stark det senaste halvåret, men jag tycker jag P/E 13 är lite lägre än vad Scanfil förtjänar att värderas, så jag har köpt ett gäng aktier i Scanfil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg